3 sierpnia 2022 Udostępnij

Jak zrobić bilans z kontem i formatem sprawozdania?

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Jak zrobić bilans z ....

Znajomość statusu finansowego firmy jest niezbędna do śledzenia postępów i ewolucji firmy. Bilans to w zasadzie szczegółowy raport dotyczący stanu finansowego firmy w określonym czasie. Podsumowuje on wszystko, co posiadasz, co jesteś winien oraz Twój całkowity kapitał własny. W tym artykule pokażemy Ci jak skutecznie sporządzić bilans w formie konta i sprawozdania .

Co jest prezentowane w bilansie?

Bilans przedstawiony jest w formie dokumentu księgowego. Odzwierciedla on aktywa i pasywa, na których będzie dokonywana konkretna analiza. Bilans jest przygotowywany przez profesjonalnego księgowego, a jego celem jest prowadzenie określonej rachunkowości finansowej, która generuje użyteczne informacje, służące jako mapa drogowa przy podejmowaniu ważnych decyzji dla Twojej firmy.

Jak wiadomo, sytuację finansową przedsiębiorstwa poznajemy poprzez relacje między dobrami i prawami, które tworzą jego aktywa, a zobowiązaniami lub długami, które tworzą pasywa. Tak więc zdrowa sytuacja finansowa występuje wtedy, gdy aktywa obficie gwarantują wartość zobowiązań, czyli gdy mogą być one spłacone w całości lub w dużym stopniu.

Należy powtórzyć, że bilans odnosi się do sytuacji finansowej przedsiębiorstwa na konkretną datę, dzień jego sporządzenia. Gdyby zrobić to później, nie odzwierciedlałoby to sytuacji przedstawionej wcześniej, bo liczby w księgach rachunkowych byłyby inne. Uwzględnienie tego faktu jest niezwykle ważne, ponieważ nawet jeśli nie dokonuje się żadnych ruchów, bilans ulega zmianom poprzez transakcje, które zmieniają się w zależności od rynku, takie jak spadek wartości mebli w czasie, amortyzacja kosztów instalacji lub utrata wartości spowodowana ulatnianiem się przechowywanych płynów itp.

Dla kogo to jest?

Sytuacja finansowa Twojej firmy i generowane przez nią informacje są przydatne nie tylko dla Ciebie jako właściciela, czy też dla najbliższego kręgu wspólników lub akcjonariuszy. Jest wiele innych osób, w tym państwo, dla których ważne są Twoje informacje bilansowe. Wiedza o tym, czy zainwestowane w nią środki zostały właściwie zagospodarowane, uwalnia od potencjalnych problemów prawnych, a w przypadku wspólników i akcjonariuszy zawsze pożądane są dowody na to, czy przyniosły one zadowalające rezultaty. Pod względem legalności, przedstawienie sytuacji finansowej firmy zgłasza państwu odpowiednie płatności, i to w terminie, odpowiednich podatków.

Jeśli chodzi o Twoich wierzycieli, to ich zainteresowanie informacjami generowanymi przez Twój bilans pozwoli im, w razie potrzeby, udzielić nowych kredytów, aby zabezpieczyć przyszłe zasoby Twojej firmy. Z tych powodów ważne jest, aby sytuacja finansowa w bilansie była jak najbardziej dokładna. Nie możesz, ani nie powinieneś ignorować żadnego z Aktywów lub Pasywów: wszystkie muszą być odzwierciedlone i prawidłowo wycenione; to znaczy, że musisz je odzwierciedlić z ich prawdziwą wartością, ponieważ każda zmiana, czy to większa czy mniejsza, będzie bezpośrednio odzwierciedlona w Twoim kapitale.

Jakie dane powinien zawierać dobry bilans?

Aby bilans został prawidłowo odczytany i zinterpretowany, musi zawierać następujące elementy:

  1. Nagłówek z nazwą firmy i datą jego sporządzenia, a także określenie, że jest to bilans.

  2. Organ zawierający szczegółowe informacje, nazwę i wartość każdego z kont składających się na Aktywa i Pasywa. Również pełna informacja, nazwa i wartość, kapitału własnego.

  3. Właściwe oznaczenie lub podpisy księgowego sporządzającego bilans oraz zleceniodawcy lub właściciela firmy, czyli w tym przypadku Ciebie.

Jak przedstawić bilans?

Dobry bilans można przedstawić na dwa sposoby: w formie sprawozdania lub w formie konta.

Bilans w formie sprawozdania

Ten rodzaj bilansu opiera się na formule kapitałowej, która jest niczym innym jak różnicą pomiędzy aktywami i pasywami:

AKTYWA - ZOBOWIĄZANIA = KAPITAŁ WŁASNY

Przy sporządzaniu bilansu należy wziąć pod uwagę poniższe wskazówki, aby wyglądał on jak najlepiej:

  • Na środku arkusza napisz nazwę swojej firmy lub przedsiębiorstwa.

  • W drugim wierszu i poniżej nazwy firmy umieść datę sporządzenia bilansu, z wcięciem około trzech centymetrów.

  • Oddziel nagłówek od treści bilansu podwójną linią.

  • W centrum miejsca przeznaczonego na zapisanie nazwy kont umieść kategorie Aktywa, Pasywa i Kapitał własny.

  • Nazwę każdej grupy Pasywa i Aktywa (bieżące, stałe, zmienne) należy umieścić zaczynając od marginesu arkusza.

  • Nazwę każdego rachunku umieszcza się poniżej nazwy grupy Pasywa/Aktywa, pozostawiając wcięcie, aby uniknąć pomylenia pojęć.

  • Cięcia powinny obejmować całą kolumnę.

  • Dopiero efekt końcowy jest przecięty dwoma poziomymi liniami.

  • Nie należy pozostawiać pustych linii, gdyż jest to zabronione przez prawo.

Na koniec, wpisując liczby lub kwoty powinieneś zrobić to w taki sposób, aby przy obliczaniu całkowitego kapitału Aktywów móc pionowo odjąć Pasywa. Najbardziej tradycyjny sposób postępowania jest następujący:

  1. Pierwsza kolumna. Nie jest używany w tym przypadku.

  2. Druga kolumna. Służy do zapisywania sylwetki każdego z kawałków, a poziomą linię rysuje się przy dodawaniu lub odejmowaniu kwot. Uzupełnienia są zawsze przenoszone do trzeciej kolumny na poziomie ostatniego uzupełnienia.

  3. Trzecia kolumna. W tej kolumnie zapisywana jest suma każdej z grup.

  4. Czwarta kolumna. Służy do zapisywania sum dla aktywów, pasywów i kapitału.

Bilans w formie konta

Ten rodzaj bilansu wykorzystuje dwie strony: jedną po lewej stronie, na której zapisywane są Aktywa, i jedną po prawej, która służy do zapisywania Pasywa i Kapitału Własnego. W tym typie bilansu Suma Aktywów jest równa sumie Pasywa plus Kapitał Własny i jest określona wzorem:

AKTYWA = ZOBOWIĄZANIA + KAPITAŁ WŁASNY

Formuła ta znana jest jako formuła bilansowa. I w tym rodzaju bilansu tylko trzecia i czwarta kolumna każdego arkusza służy do wpisywania kwot. Natomiast trzecia kolumna służy do zapisania kwot poszczególnych kont, a czwarta do zapisania sumy każdej grupy, także sumy Aktywów, Pasywów i Kapitału. Zauważ, że w tego typu bilansie:

  • Suma Pasywa plus Kapitał jest wpisywana na tym samym poziomie co suma Aktywów.

  • Wiersze, które pozostają puste od kapitału księgowego do sumy pasywów plus kapitał, należy uczynić nieużytecznymi za pomocą linii łamanej zwanej zetką.

  • Bilans musi być sporządzony na koniec roku obrotowego. A rok obrotowy to czas pomiędzy dwoma kolejnymi bilansami, okres ten może wynosić jeden rok, sześć miesięcy, trzy miesiące itp. Bilans jest zazwyczaj prezentowany corocznie.

Artykuły powiązane

  1. Co powinna mieć teczka klienta salonu kosmetycznego?
  2. Jak zarządzać salonem lub pracownią fryzjerską?
  3. Cele spa: korzyści poza relaksem

Dorota Kozłowska

Redakcja supershape.pl