15 maja 2022 Udostępnij

Jak przeprowadzić segmentację rynku w salonie fryzjerskim?

Segmentacja rynku to pojęcie związane z marketingiem strategicznym i docelową grupą odbiorców firmy. Wszystkie firmy, które chcą się wyróżnić w konkurencyjnym środowisku, takim jak to, w którym żyjemy, muszą doskonale znać swoją niszę rynkową.

 

Segment rynku składa się z grupy konsumentów, którzy mają szereg wspólnych potrzeb, odróżniających ich od innych segmentów. Innymi słowy, będą oni reagować w taki sam lub bardzo podobny sposób na prowadzone przez nas działania marketingowe.

Cechy, które powinien posiadać segment rynku

Następnie przedstawimy szereg cech, którymi powinna charakteryzować się segmentacja rynku.

  • Mierzalne. Musimy zmierzyć wielkość każdego z segmentów, w przeciwnym razie nie będzie można określić liczby osób, do których kierujemy nasze działania.

    Ważne jest również przeanalizowanie siły nabywczej i różnych cech każdego profilu.

  • Dostępność. Nie ma sensu identyfikować dochodowego segmentu, jeśli nie mamy niezbędnych zasobów, aby móc go skutecznie obsługiwać.

  • Znacząca. Segmenty rynku muszą być również wystarczająco duże, aby przynosić zyski.

  • Możliwośćdziałania. Innymi słowy, należy stworzyć strategię marketingową, która pozwoli nam "zaatakować" każdy z segmentów.

Zalety segmentacji rynku

Jeśli jeszcze nie zastosowałeś segmentacji w swojej firmie, w tej części przedstawimy Ci szereg solidnych powodów, dla których powinieneś ją zastosować w swojej firmie

  • Poznanie potrzeb grupy docelowej: Główną zaletą segmentacji rynku jest to, że pozwala ona lepiej zrozumieć potrzeby, pragnienia i motywacje grupy docelowej.

  • Bardziej spersonalizowane strategie i działania marketingowe: Jeśli wiemy, jak zidentyfikować grupę docelową i jakie są jej zainteresowania, możemy prowadzić bardziej spersonalizowane działania marketingowe.

  • Zwiększ sprzedaż swojej firmy: Jeśli uda Ci się dostosować produkt, cenę i sposób komunikacji do rzeczywistych potrzeb grupy docelowej, zwiększysz również zyski swojej firmy.

  • Zwiększenie lojalności klientów: Jeśli klienci są bardziej zadowoleni, ponieważ można lepiej skoncentrować na nich swoje zasoby i możliwości, łatwiej będzie zwiększyć ich lojalność.

  • Segmentacja rynku w salonie fryzjerskim: musimy wyróżnić się jako marka. Biorąc pod uwagę, że posiadamy już tożsamość na rynku, dzięki naszym możliwościom zawodowym i wyróżniającemu się charakterowi naszej pracy, to, co oferujemy, staje się produktem handlowym i przemysłowym, a także tworzymy produkt, który różni się od konkurencji na danym obszarze.

  • Zastosowanie w segmentacji rynku: Analizujemy sektor, w którym zamierzamy rozwijać się jako marka, i oceniamy, w jaki sposób nasza marka przyczynia się do rozwoju rynku i wyróżnia się na nim wszystkim, co ma do zaoferowania.

  • Linia produktów: Po przeanalizowaniu sytuacji w sektorze, jego oferty i funkcjonowania konkurencji, naszym celem jest ustalenie, na czym polegają nasze usługi i jak możemy je udoskonalić. Możemy podnieść poziom prezentacji naszego salonu, reklamując się bardziej, poprawiając obsługę klienta lub wydłużając godziny otwarcia naszej firmy.

  • Działania: W ramach naszych działań, jako profesjonaliści, znajdujemy różne sposoby pracy i dodajemy różne elementy, takie jak: kosmetologia, masaż limfatyczny, zabiegi antycellulitowe, zakładanie sztucznych rzęs, tatuaże i wiele innych, bardzo łatwo jest stworzyć gabinet z innymi profesjonalistami, aby zwiększyć nasze dochody i zróżnicować nasze usługi.

Wielkość sprzedaży

Obecnie naszą misją jest zaspokojenie podstawowych potrzeb przedsiębiorstwa w rozsądnym czasie i generowanie zysków, które pozwolą nam dokapitalizować naszą działalność.

Specjalista ds. marketingu odpowiedzialny za Twój salon lub salon fryzjerski powinien pamiętać o następujących kwestiach, aby osiągnąć sukces w segmentacji i pozycjonowaniu:

  • Poszukiwanie nowych klientów (jest to cel każdego salonu fryzjerskiego).

  • Dopasowanie życzeń klientów do sprzedawanych przez nas produktów i usług (nasi klienci muszą być zadowoleni z usług i produktów sprzedawanych w salonie).

  • Programowanie strategii konkurencyjnych, w celu lepszego pozycjonowania (później zobaczymy różne strategie, które możemy zastosować, aby usprawnić działalność salonu fryzjerskiego).

  • Produkcja i sprzedaż (rentowność działalności salonu fryzjerskiego).

  • Zamknięcie aktywnego portfolio (wiele salonów fryzjerskich myśli o poszukiwaniu nowych klientów, ale zapomina o klientach aktywnych, dlatego też zamknięcie portfolio musi być jednym z priorytetów salonu fryzjerskiego).

  • Ważnymi elementami rozwoju działalności marketingowej salonu fryzjerskiego są racjonalność i tolerancja na niejednoznaczność. Adaptacja do zmian, szeroki i optymistyczny umysł oraz wrażliwość etyczna właściciela lub kierownika salonu.

  • Działalność marketingową salonu fryzjerskiego można uznać za zbiór funkcji menedżerskich, takich jak: kontrola administracyjna, polityka cenowa, dystrybucja operacyjna, reklama, działania promocyjne i sprzedaż.

Dzięki właściwemu zastosowaniu tych wskazówek marketingowych można nauczyć się segmentować swoją działalność i wyróżniać się na tle konkurencji.

Mariusz Kulczycki

Redakcja supershape.pl