6 sierpnia 2022 Udostępnij

Jak powstaje cięcie gotówkowe

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Jak zrobić wycięcie w skrzyni

Dokonanie dobrego cięcia gotówki jest fundamentalne dla każdego przedsiębiorstwa, które prowadzi operacje pieniężne, ponieważ pomaga kontrolować codzienny obieg gotówki w przedsiębiorstwie. Początkowo cięcie gotówki pozwala porównać gotówkę, która fizycznie znajduje się w kasie, z gotówką, która powinna się tam znajdować według transakcji zarejestrowanych w ciągu całego dnia: od otwarcia kasy do momentu wystawienia cięcia gotówki.

Wynikiem tej procedury jest bon z danymi o ruchach wykonanych w ciągu dnia. Aby wykonać tę procedurę, szef obszaru lub kierownik musi być zawsze obecny razem z kasjerem, który będzie dokonywał cięcia.

Jednak cięcie gotówki polega również na porównywaniu wpływów z danego dnia z danymi z faktur. Poniżej wyjaśniamy to bardziej szczegółowo:

Rodzaje cięcia gotówki

Istnieją dwa rodzaje cięcia gotówki:

  • Cięcie częściowe: odbywa się w celu sprawdzenia pieniędzy, które fizycznie znajdują się w kasie, w stosunku do tego, co jest zapisane w systemie inkasenckim. Tego typu cięcie wykonuje się, gdy ze względów bezpieczeństwa gotówka jest wypłacana z kasy. Proces ten nie zamyka kasy i służy jedynie celom informacyjnym.

  • Ostateczne obcięcie gotówki: w przeciwieństwie do częściowego obcięcia gotówki, które może być dokonane w dowolnym momencie, ostateczne obcięcie gotówki jest dokonywane tylko raz; na koniec zmiany lub w momencie zakończenia działalności zakładu. Jest to ostatnia czynność wykonywana w ciągu dnia. Jest to końcowy raport wszystkich płatności, które zostały otrzymane w stosunku do wpływów i gotówki w kasie. Jest to ewidencja dziennej sprzedaży, faktur i bonów płatniczych.

Kroki w celu dokonania częściowej redukcji gotówki

Stosując się do poniższych kroków będziesz w stanie dokonać dobrego częściowego cięcia gotówki:

  1. W kasie fiskalnej należy wybrać opcję cięcia. System wydrukuje bon zawierający sumę cząstkową dla każdego rodzaju transakcji, która została zarejestrowana: gotówki, bonów spożywczych i kart bankowych.

  2. Zabierz z kasy banknoty i monety i policz je. Te powinny być liczone w obecności szefa lub kierownika. Pamiętaj, aby odliczyć ilość gotówki, która została rozdana na początku zmiany, aby rachunki nie wyszły z równowagi. Ważne jest, aby zawsze liczyć je dwa razy, aby być po bezpiecznej stronie.

  3. Sprawdzić, czy zgadza się ilość policzonej gotówki i kwota widniejąca na paragonie kasowym.

  4. Na formularzu lub dokumencie stosowanym w placówce należy zapisać kwotę wypłacanej gotówki, datę i godzinę. Musi to być podpisane przez kasjera i kierownika, jest to zapis, że ta ilość gotówki jest wypłacana z kasy.

  5. Zachować w kasie formularz zamknięcia lub dokument, który będzie uwzględniony w końcowym cięciu gotówki na koniec zmiany.

Kroki w celu dokonania ostatecznego odcięcia gotówki

Stosując się do poniższych kroków, będziesz w stanie dokonać dobrego ostatecznego cięcia gotówki:

  1. W kasie fiskalnej należy wybrać opcję dla cięcia. System wydrukuje paragon zawierający sumę cząstkową dla każdego rodzaju transakcji, która została zarejestrowana: gotówki, bonów żywnościowych i kart bankowych.

  2. Grupuj wszystkie zebrane faktury, aby uwzględnić je w ostatecznej dostawie.

  3. Zabierz z kasy banknoty i monety i policz je. Te powinny być liczone w obecności szefa lub kierownika. Pamiętaj, aby odliczyć kwotę gotówki, która została przekazana na początku zmiany, aby rachunki nie wyszły na jaw. Ważne jest, aby zawsze liczyć je dwa razy, aby być po bezpiecznej stronie.

  4. Zbierz dokumenty lub formularze, na których zapisane są kwoty gotówki wypłaconej podczas częściowych cięć w ciągu dnia i uwzględnij te kwoty w raporcie o sumie otrzymanej gotówki.

  5. Odnotować na raporcie dziennym sumę otrzymanej gotówki, sumę pobraną kartami bankowymi oraz sumę pobraną bonami lub innymi formami płatności obsługiwanymi w placówce.

  6. Sprawdzić, czy zgadza się ilość policzonej gotówki i kwota widniejąca na paragonie kasowym. Ten ostatni powinien być podpisany zarówno przez kasjera, jak i kierownika. Ma to na celu zapewnienie zgodności obu kwot.

  7. Przekazać kasjerowi formularz ostatecznego odcięcia gotówki, wartości i inne dokumenty wykorzystane do obliczenia odcięcia gotówki.

  8. W przypadku problemów z wydrukiem, wartościami lub brakami należy postępować zgodnie z zasadami ustalonymi w placówce.

Należy zaznaczyć, że opisane tu procedury mają jedynie formę sugestii. Mogą się one różnić ze względu na zasady lub politykę poszczególnych placówek.

Podpowiemy też, jak zoptymalizować ten proces i być jeszcze bardziej efektywnym:

  • Rozpocznij dzień ze stałą kwotą w kasie. Przed rozpoczęciem dnia sprawdź, ile pieniędzy jest w kasie. Zrób to przed obsłużeniem jakiegokolwiek klienta, ponieważ może to wpłynąć na rachunki na odcinkach kasowych.

  • Korzystaj z technologii. Bardzo zalecane jest korzystanie z urządzeń point-of-sale, które mogą pomóc w śledzeniu działalności, ponieważ mogą one rejestrować każdy ruch, niezależnie od tego, czy jest to gotówka, karty bankowe czy jakakolwiek inna metoda płatności akceptowana w placówce.

  • Deleguj te operacje na określonych pracowników. Dzięki centralizacji ruchów gotówkowych na określonych stanowiskach, operacje mogą być lepiej kontrolowane, a odpowiedzialność spada zawsze na te same osoby.

  • Przeprowadzenie ostatecznego cięcia gotówki na koniec każdej zmiany. Nigdy nie zaszkodzi być ostrożnym, więc zrób ostateczne cięcie na koniec każdej zmiany, aby zachować lepszą kontrolę i być bardziej zorganizowanym na koniec dnia.

  • Rozważ ryzyko poślizgu. Niezbędny jest nadzór nad działalnością i środki administracyjne, aby uniknąć niezbilansowania z powodu błędów lub innych sytuacji, takich jak kradzież, zła zmiana, pożyczki między kasjerami itp. Systemy bezpieczeństwa, takie jak kamery czy kontrola zapasów, mogą znacznie ograniczyć takie sytuacje.

Stosując te wskazówki w praktyce, będziesz w stanie uniknąć wielu problemów, zachowując kontrolę nad przychodami i rozchodami swojej firmy.

Artykuły powiązane

  1. Co powinna mieć teczka klienta salonu kosmetycznego?
  2. Jak zarządzać salonem lub zakładem fryzjerskim?
  3. Cele spa: korzyści poza relaksem

Magdalena Olszak

Redakcja supershape.pl